Sluit Menu
Aankondigingen

Breng LARF! in je klas met een dynamoPROJECT

Leerkrachten, dit is voor jullie. Wil jij een creatief project opzetten dit jaar, in tandem met je leerplandoelen, maar heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Of misschien heeft je school niet genoeg budget voor jouw ambities? Samenwerken met LARF! kan de oplossing zijn.

Met een stevige basis in theater en heel wat ervaring in cultuureducatie is LARF! je ideale partner voor een creatief traject dat in de diepte gaat. Samen met jou zoeken we uit wat je leerlingen nodig hebben en hoe we het traject opbouwen. Zo plan je vlot je lesdoelen in en krijgen je leerlingen een gepaste uitdaging voorgeschoteld. Met een theatertraject op maat kan je bijvoorbeeld dieper in gaan op lesonderwerpen, groepsdynamiek en maatschappelijke thema's. 

Ja, graag!

Niet genoeg geld in het laatje? Nog tot 15 november kan je een aanvraag indienen voor een dynamoPROJECT van Cultuurkuur om in het voorjaar een kunstenaar naar je klas te halen. LARF! werkt samen met theatermakers en andere professionele performers. Afhankelijk van je vraag koppelen we de gepaste kunstenaars aan jouw traject.

Meer over Cultuurkuur

(c) foto Festival Breek-'n-Been 2024: Dampoort van Michiel Devijver
 

Inspiratie: Ensor 2024 op school

Het Sint-Franciscusinstituut in Melle neemt dit najaar de leerlingen uit het zesde middelbaar op tocht om Oostends schilder James Ensor te ontdekken in een vakoverschrijdend project. In 2024 is het 75 jaar geleden dat we afscheid namen van de man achter de maskers. De ideale aanleiding om deze grootmeester van dichterbij te bekijken. Het doel? Een wonderlijke stoet als eerbetoon.

De satire in het werk van Ensor is een belangrijke aanleiding om in te gaan op identiteit en status. Hoe kijken de leerlingen naar zichzelf en hun plek in de maatschappij? Hoe gaan ze om met statusverschillen? En waarom verbergen de personages in de schilderijen zich achter maskers? Het traject vertrekt vanuit een groteske theatertaal met expressionistische grime die de gelaatstrekken van de spelers vervormt.

De leerlingen onderzoeken met een theatermaker hoe ze zelf de mimiek en lichaamstaal uit de schilderijen van Ensor kunnen weergeven. Samen gaan ze op zoek naar boeiende taferelen. Zo werken theatermaker, leerlingen en leerkracht in wisselwerking naar een volledige stoet ter ere van James Ensor toe.

Wij kijken er in elk geval reikhalzend naar uit! Heb jij ook de Ensor-microbe te pakken? Geef ons een seintje op scholen@larf.be.

Foto is "De intrige" van James Ensor uit de collectie van KMSKA, door fotograaf Hugo Maertens.




Dit vind je vast ook interessant!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze werking.

Aanmelden nieuwsbrief